Of u nu een koffieliefhebber of fijnproever bent, Corica is een unieke, gezellige speciality koffiebar die u absoluut eens een bezoekje moet brengen.   Er wordt zowel koffie geserveerd als verkocht. U kan er 28 verschillende soorten arabicakoffie ontdekken die allemaal ambachtelijk gebrand worden in hun hoofdvestiging op de Kiekenmarkt.

Corica is een ware instelling in Brussel. Het koffiehuis kan zich beroemen op een lange geschiedenis van traditie en toewijding die van start is gegaan in 1850 in de Hoogstraat.  In 1902 werd de winkel overgenomen door de familienaam Wulleman en in het jaar 2011 werd de fakkel aan Marie-Hélène Callewaert en haar zoon Harold Anciaux doorgegeven! 

Harold Anciaux : « Ik heb de kneepjes van het koffiebrandersvak geleerd van de familie Wulleman.  Toen we het koffiehuis overnamen, hebben we hoogtechnologische machines aangeschaft en ingezet op onderzoek en productontwikkeling om de meest bijzondere en verbijsterende eigenschappen van de koffiebonen volledig tot hun recht te laten komen.  Het is een natuurlijk product. Dus de smaak ervan hangt dus af van talrijke factoren, namelijk de herkomst van de plant ,  hoeveel uren zon de plant gekregen heeft, de pluk, het droogproces, de branding en tenslotte de bereiding door de barista.  We kunnen ook op ons personeel rekenen om een heerlijke espresso te zetten. Ze zijn gedegen opgeleid in het gebruik van hoogkwalitatieve machines om de smaak van de koffie zo goed mogelijk tot ontplooiing te brengen. »

Het doel van Corica is om enkele exclusieve producten aan te bieden die u nergens anders kan vinden. En dat aan een redelijke prijs: een kopje koffie kost slechts 2 euro.  Voor elk is er wat wils : ristretto, espresso,americano, latte, bon bon (gecondenseerde melk, een shot espresso en een toefje melkschuim) en homemade ice tea.  Ze hebben ook een uitgebreid theeassortiment en alle mogelijke accessoires om een goede koffie mee te zetten. 

Zodra u in Corica binnenkomt,  komt u onmiddellijk een familiale, gezellige sfeer tegemoet die doet denken aan Italiaanse koffiebars.  Een samenspel van zwart-witte contrasten met houten afwerking kenmerkt het interieur. Maar het leeuwendeel van de aandacht gaat naar de klant.  Het personeel zoekt zorgvuldig uit welke koffies het beste bij uw voorkeuren passen  « Iemand uit Zuid-Europa drinkt vaak graag een sterk gebrande, bittere en straffe koffie, terwijl men in het Noorden iets zurigere koffies verkiest.  Met ons assortiment proberen we de klant te geven waarvan hij houdt en mettertijd ook specialere dingen te doen ontdekken . »

In wijn kan u  200 tot 300 aroma's onderscheiden, maar het smakenpallet van koffie omvat bijna 3000 verschillen smaken.  We verheugen ons er dus al op u een kopje koffie voor te schotelen met bloemige, fruitige of ziltige toetsen of met een hint van chocolade, nootjes, peulvruchten, koekjes of praliné. 

Doordat we onze selectie aan koffies  voortdurend veranderen, belooft elk bezoekje steeds een gezellig moment van ontdekking als weinig andere.

Gérants de Corica, Harold Anciaux et Marie-Hélène Callewaert

Geschreven door Louise Van Reeth